لباس ضد پشه تولید شد!

دانشمندان موفق به طراحی نوع جدید لباس ضدپشه با استفاده از نانوذرات سیلیکون شدند.

پشه‌ها حشرات موذی هستند که می‌توانند موجب اختلال در فعالیت‌های روزانه بسیاری از افراد شوند. همچنین گروهی از آن‌ها ناقل بیماری مالاریا هستند که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نزدیک به ۲۱۶ میلیون نفر در سراسر دنیا را در سال ۲۰۱۰ مبتلا کردند.

کمپانی فناوری Nanolabel در پرتغال روند جدیدی را برای دفع این حشرات طراحی کرده که از فرایندهای قبلی کارآمدتر عمل می‌کند.

این فرایند که NANOMOSKI نام دارد، شامل اشباع کردن الیاف با استفاده از نانوذرات سیلیکون غیرمتبلور (دی اکسید سیلیکون) است. در منفذهای این نانوذرات یک نوع “ماده فعال غیرسمی” تعبیه شده که با پشه‌های میانه خوبی ندارد. در آزمایش‌های صورت گرفته در موسسه بهداشت و پزشکی گرمسیری لیسبون این ماده ۸۱ درصد پشه‌های Anopheles gambiae را دفع و همچنین مانع تغذیه ۸۹ درصد از آن‌ها شد.

این در حالی است که الیاف اشباع شده توسط ماده سمی دافع حشرات microencapsulated DEET دارای شاخص دفع ۴۰ درصد و مهار تغذیه ۶۵ درصد بود.

در حالی که کمپانی پرتغالی ماهیت ماده فعال به کار رفته در این روند را فاش نمی‌کند، مدعی است که این ماده در۳۰ سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته، زیست‌سازگار بوده و دارای پایین‌ترین درجه سمیت (درجه ۴) در تمامی گروهبندی‌هاست.

دی اکسید سیلیکون از لحاظ محیطی بی‌ضرر است. این ذرات بزرگتر از ۱۰۰ نانومتر بوده و این امر آن‌ها را بالاتر از میزان نفوذپذیری پوست انسان و سایر حیوانات آزمایش شده قرار می‌دهد.

در فرایندهای معمول که می‌توانند در تجهیزات معمول رنگرزی پارچه انجام شوند، بر خلاف فرایند چسبیدن به سطح خارجی الیاف، نانوذرات در درون ماده تعبیه می‌شوند. این امر به آن‌ها امکان می‌دهد که با بیش از ۹۰ بار شست‌وشو در درون ماده باقی بمانند؛ گرچه در این شرایط، محتوای دفع‌کننده پایین‌تر از ۳۵ درصد بود.

به ادعای این کمپانی، در حال حاضر بیشینه ۴۰ بار شست‌وشو برای لباس‌های ضدپشه سنتی “خوب” است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد