یک آزمایش ساده ی علوم

آزمایش با سکه

الف- سکه دو زاری (سکه 25‌تومانی جدید) را داخل قیف کوچکی بگذارید و انتهای تحتانی قیف را با انگشت بگیرید. از لبه‌ی قیف نزدیک سطح داخلی آن محکم فوت کنید، می‌بینید که سکه به آسانی بلند می‌شود.

ب- این دفعه ته قیف را نگیرید و دوباره به قیف بدمید، این دفعه سکه بلند نمی شود، هر قدر فشار دم شما زیاد باشد باز سکه بلند نمی شود.

  

 

1-  الف- وقتی که ته قیف با انگشت گرفته شده‌است و شما با فشار می‌دمید، جریان هوا دو کار می‌کند.

ابتدا فشار هوا روی سطح فوقانی سکه مؤثر واقع می‌شود ولی قسمتی از هوا نیز وارد محفظه‌ی محدود تحتانی شده و باعث ازدیاد فشار در آنجا گشته و این فشار سکه را به بیرون پرت می‌کند.

وقتی ته قیف مسدود نیست، جریان هوا تنها در روی سطح فوقانی سکه موثر می‌شود و فشار هوای محفظه‌ی پایین، بالا نمی‌رود، در نتیجه سکه همانطور بی‌حرکت و ساکن می‌ماند.

یک داستان آموزنده

یکی بود یکی نبود بچه خرگوش کوچولویی با مادرش تو خونشون زندگی میکردند یک روز خرگوش کوچولو گفت مامان جون من بزرگ شدم می خواهم از پیش شما برم مامانش گفت اگه تو از پیش من بری من به دنبالت مییام خرگوش کوچولو گفت اگه دنبالم بیای من ماهی می شم واز پیش شما میرم مامانش گفت اگه تو ماهی بشی من ماهیگیر میشم و همه دریا را میگردم  خرگوش کوچولو گفت اگه ماهیگیر بشی من گل میشم و توی باغچه قایم میشم مامانش گفت اگه گل بشی من باغبان میشم و همه ی باغچه های دنیا را دنبالت می گردم پس من پرنده میشم و پر میزنم و میرم اگه پرنده بشی و از پیشم بری من درخت میشم تا هر وقت خسته شدی روی شاخه هام بنشینی خرگوش کوچولو گفت اگه درخت بشی من حالا بچه کوچولو  میشم و توی خونه میمونم مامانش گفت اگه تو کوچولوی من بشی و توی خونه بمونی من مادرت میشم و توی اغوشم میگیرمت خرگوش کوچولو همون جا پیش مامانش موند> اون فهمید  هیچ جای امنی بهتر از خانه ی خودمون نیست و هیچکس مهربان تر از پدر ومادر نیست . داستان بچه خرگوش کوچولو یی است که فکر میکنه بزرگ شده و میتونه تنها ی تنها بدونه مادرش زندگی کنه در پایان اون می فهمه که هرگز نمیتونه اغوش مادرش را ترک کنه.  

معرفی یک نویسنده ی خلاق

 

شل سیلور استاین  

 

 

 

با نام کامل شلدون آلن سیلور استاین (به انگلیسیSheldon Alan Silverstein) شاعر، نویسنده، کاریکاتوریست و خواننده آمریکایی در ۲۵ سپتامبر ۱۹۳۰ در شیکاگو متولد شدو در ۱۰ مه ۱۹۹۹ بر اثر حمله قلبی درگذشت.[۱] 

 

 

زندگی 

 

پدرش ناتان و مادرش هلن نام داشت و نام خودش شلدون آنی سیلوراستاین بود.او یک دختر و یک پسر داشت، دخترش شوشانا در ۱۱ سالگی از دنیا رفت و تنها پسرش ماتیو در هنگام فوت پدر ۱۲ سال داشت.[۲]

فعالیت هنری  

وی در سال ۱۹۵۰ در ارتش آمریکا به خدمت فرا خوانده شد و از همان زمان کار نقاشی کارتونی را برای برخی از مجلات مثل استریپس، استارس، پاسیفیک آغاز کرد.

سیلور استاین از کودکی استعداد ذاتی خاصی در نقاشی و نوشتن داشت. خودش بعدها در جایی می‌نویسد که این دو کار نقاشی و نوشتن تنها اموری بودند که وی در آنها موفق بود، معروفترین آثار سیلوراستاین آثاری است که او برای کودکان نوشته‌است. هر چند آثار وی در گروه سنی و مخاطب خاصی نمی‌گنجد و بسیاری از آثار او محبوبیت قابل توجهی در بین بزرگسالان دارد.[۳] 

 

آثار  

 

برخی از آثار سیلور استاین که به فارسی ترجمه شده‌است:

  • شیری که جواب گلوله را با گلوله داد (لافکادیو)
  • درخت بخشنده (۱۹۶۴)
  • جایی که پیاده‌رو تمام می‌شود
  • چراغی در اتاقک زیر شیروانی
  • بالا افتادن
  • یک زرافه و نصفی
  • در جستجوی قطعه گمشده
  • کسی یک کرگدن ارزان نمی‌خواد؟
  • بابا نوئل نو
  • راهنمایی پیش آهنگی عمو شلبی
  • آشنایی قطعه گم شده با دایره بزرگ
  • بالا افتادن (۱۹۹۶)
  • "پاهای کثیف"
  • "هملت"
  • "قهرمان"
  • "عاشقانها"
  • "کمی نوازشم کن"
  • " من و دوست غولم"

نمونه آثار

  • ترانه پاهای کثیف(Dirty Feet) 

آه پاهای کثیفی دارم/نمی‌توانم تمیزشان کنم/پاهای کثیفی دارم/برای اینکه /مدت زیادی/در خیابان‌های کثیف/با این و آن دست به یقه شدم/من با پاهای کثیفم از آنجا می‌آیم  

معرفی یک کتاب استثنایی

  

 

 

 

 

شاید ریشه بازی با کاغذ نیز همچون بسیاری از امور ‏دیگر در شرق باشد: در چین و ژاپن که با کاغذ شکل‌های ‏مقدس یا خوش‌یمن می‌ساختند و این کار از آیین‌های خاص در ‏میان این مردم محسوب می‌شد. اما بازی با کاغذ، آن‌گونه ‏که در مجموعه حاضر مورد توجه است، ریشه در سال‌های ‏اول قرن بیستم دارد.‏
آنچه در نمونه‌های کاغذی مجموعه حاضر ارائه شده است، ‏سطوح گوناگون هندسی است که برای تبدیل شدن به فضای ‏سه بعدی، نیاز به یک بعد چهارم موقت، یعنی زمان دارد ‏ـ مقصود حرکت‌هایی مانند انتقال موازی بر سطح و چرخش ‏بر روی آن، «تا» زدن بر محور قرینگی یا ترکیبی از ‏آنهاست. به این ترتیب، با حرکت‌هایی مشخص، شیئی شکل ‏می‌گیرد که نشانگر چیزی غیر از خود اوست. این کار که ‏به افسون جادویی کوچک می‌ماند فضایی جز زمان و ماده ‏به وجود می‌آورد؛ فضایی که تبلور خیال ماست، و شاید ‏روزی کسانی آن را بسازند و دیگران نیز از آن بازدید ‏کنند.  

  

 

سه طرح از داخل کتاب انتخاب شده که با پرینت گرفتن از این طرح ها   

روی کاغذ ۱۴۰ گرمی  می توانید این ماکت ها را بسازید  

 

به نظر من و چند تن از دوستانی که مهندس معماری هستند کار آقای رازانی  

 

بسیار شگفت انگیز و خلاقانه است آن چیزی که کم تر در دانشگاه ها و مدارس  

 

ما به آن توجه می شود قابل عرض است که آقای رازانی دکترای معماری داشته و   

در کشور آلمان ساکن هستند و یکی از معماران برجسته ی این کشور می باشند

 

طرح شماره ی یک  

 

 

 

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دیدن طرخ ها به ادامه ی مطلب مراجعه کنید  

ادامه مطلب ...

دنیای شگفت انگیز کاغذ

  

 

 

 

 

شاید ریشه بازی با کاغذ نیز همچون بسیاری از امور ‏دیگر در شرق باشد: در چین و ژاپن که با کاغذ شکل‌های ‏مقدس یا خوش‌یمن می‌ساختند و این کار از آیین‌های خاص در ‏میان این مردم محسوب می‌شد. اما بازی با کاغذ، آن‌گونه ‏که در مجموعه حاضر مورد توجه است، ریشه در سال‌های ‏اول قرن بیستم دارد.‏
آنچه در نمونه‌های کاغذی مجموعه حاضر ارائه شده است، ‏سطوح گوناگون هندسی است که برای تبدیل شدن به فضای ‏سه بعدی، نیاز به یک بعد چهارم موقت، یعنی زمان دارد ‏ـ مقصود حرکت‌هایی مانند انتقال موازی بر سطح و چرخش ‏بر روی آن، «تا» زدن بر محور قرینگی یا ترکیبی از ‏آنهاست. به این ترتیب، با حرکت‌هایی مشخص، شیئی شکل ‏می‌گیرد که نشانگر چیزی غیر از خود اوست. این کار که ‏به افسون جادویی کوچک می‌ماند فضایی جز زمان و ماده ‏به وجود می‌آورد؛ فضایی که تبلور خیال ماست، و شاید ‏روزی کسانی آن را بسازند و دیگران نیز از آن بازدید ‏کنند.  

  

 

سه طرح از داخل کتاب انتخاب شده که با پرینت گرفتن از این طرح ها   

روی کاغذ ۱۴۰ گرمی  می توانید این ماکت ها را بسازید  

 

به نظر من و چند تن از دوستانی که مهندس معماری هستند کار آقای رازانی  

 

بسیار شگفت انگیز و خلاقانه است آن چیزی که کم تر در دانشگاه ها و مدارس  

 

ما به آن توجه می شود قابل عرض است که آقای رازانی دکترای معماری داشته و   

در کشور آلمان ساکن هستند و یکی از معماران برجسته ی این کشور می باشند

 

طرح شماره ی یک  

 

 

 

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دیدن طرخ ها به ادامه ی مطلب مراجعه کنید  

ادامه مطلب ...